Situated Learnings and Critical Interculturality: A Scenario for the Formation of Leaders in Ethnic Contexts in Colombia Supported by Service-Learning
Abstract
The training of leaders in Colombian ethnic communities has been a constant social demand, which has not had the necessary response from the official educational authorities. Alternative pedagogies, always in the vanguard of changes and in counter-hegemonic positions, have become the proper scenario to cover these deficits of the most vulnerable groups outside the radar of the institutional system. In this work, aware of this requirement, we have wanted to present a proposal for a leadership training program, using the concept of situated learning and the theories of critical interculturality as supporting pillars of the proposal. And all this, under the methodological approach of service-learning (ApS), which aims to culminate the learning by performing a service to the community from the recognition of diversity, identifying social inequalities and power issues, for the benefit of social transformation. The conclusion of the work recognizes the importance for these communities of training leaders with critical and emancipatory thinking in contexts of social inequality.
Downloads
References
Bateson, G. (1972). Steps to an ecology of mind: Collected essays in anthropology, psychiatry, evolution, and epistemology. Chicago, IL: University of Chicago Press. https://ejcj.orfaleacenter.ucsb.edu/wp-content/uploads/2017/06/1972.-Gregory-Bateson-Steps-to-an-Ecology-of-Mind.pdf
Batlle Suñer, R. (2020). Aprendizaje-servicio: compromiso social en acción. Santillana Educación.https://www.miteco.gob.es/es/ceneam/recursos/pag-web/guia-practica-aprendizaje-servicio.html
Comisión Interamericana de Derechos Humanos. (2019, 20 de diciembre). CIDH presenta el informe sobre la situación de personas defensoras de derechos humanos y líderes sociales en Colombia. Organización de los Estados Americanos. https://www.oas.org/es/cidh/prensa/comunicados/2019/330.asp
Darder, A., Hernández, K., Lam, K. D., y Baltodano, M. (Eds.). (2024). The Critical Pedagogy Reader (4ª ed.). Routledge. https://doi.org/10.4324/9781003286080
Dasli, M. (2025). Critical pedagogy, deconstruction and the promises of interculturality . En F. Dervin (Ed.), The Routledge Handbook of Critical Interculturality in Communication and Education Routledge. https://doi.org/10.4324/9781003513940
De Sousa Santos, B. (2022). Para descolonizar Occidente: Más allá del pensamiento abismal. Prometeo Libros. https://artes.unc.edu.ar/files/boaventura2.pdf
Fayad, J. (2021). Otras educaciones y pedagogías ancestrales: etnoeducación, educación intercultural y educación propia. Praxis pedagógica, 21(30), 268-287.
DOI:10.26620/uniminuto.praxis.21.30.2021.268-287
Fattor e, Natalia (2007), Vicios y virtudes de la pedagogía tradicional. Una revisión del vínculo pedagogía-tradición en tiempos postradicionales, Tesis de Maestría, Entre Ríos (Argentina), Universidad Nacional de Entre Ríos.
https://rephip.unr.edu.ar/server/api/core/bitstreams/35f4c090-a307-4a29-99db-35475b768ac4/content
Gibson, J. J. (2015). The ecological approach to visual perception (Classic ed.). Psychology Press. (Obra original publicada en 1979). file:///C:/Users/acer/Downloads/9781315740218_previewpdf.pdf
Guattari, F. (2000). The three ecologies (I. Pindar & P. Sutton, Trans.). New Brunswick, NJ: The Athlone Press. https://ia601604.us.archive.org/17/items/laibach-neue-slowenische-kunst/felix-guattari-the-three-ecologies.pdf
Lang, M. (2022). El buen vivir como práctica territorial. Construir una vida más justa y sostenible a través de la interculturalidad. Ciencia de la Sostenibilidad, 17, 1287–1299. https://doi.org/10.1007/s11625-022-01130-1
Lave, J., y Wenger, E. (1991). Situated learning: Legitimate peripheral participation. Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/CBO9780511815355
Lee, A., Poch, R., O’Brien, M. K., & Solheim, C. (2017). Teaching interculturally: A framework for integrating disciplinary knowledge and intercultural development. Stylus Publishing. https://doi.org/10.4324/9781003447399
Martínez-Usarralde, M. J. (2014). Otras metodologías son posibles... Y necesarias. Cuando la Cooperación al Desarrollo encontró al ApS (Aprendizaje Servicio). En Universidad y cooperación al desarrollo. Contribuciones de las Universidades al desarrollo humano. Universitat de València. Recuperado de
https://www.researchgate.net/publication/282856795
Martínez-Usarralde, M. J., y Chiva-Bartoll, O. (2018). Cuando el aprendizaje-servicio crítico abre la ventana al desarrollo de nuevas capacidades. Recuperado de https://www.researchgate.net/publication/328497111
Milani, M (2019). Pedagogía e competenza interculturale: implicazioni per l’educazione. Encyclopaideia – Journal of Phenomenology and Education. Vol.23 n.54.
https://encp.unibo.it/article/view/9494.
Niemeyer, B. (2006). El aprendizaje situado: una oportunidad para escapar del enfoque del déficit. Revista de Educación, (341), 105–124.
https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2165128&utm_source=chatgpt.com
Ortiz Ocaña, A. (2024). Modelos y enfoques pedagógicos. Las teorías del aprendizaje aplicadas a la elaboración del modelo pedagógico de la escuela (2ª ed.). https://edicionesdelau.com/
Quijano, A. (2024). Foundational essays on the coloniality of power. W. D. Mignolo, R. Segato, & C. E. Walsh (Eds.). Duke University Press. https://www.jstor.org/stable/jj.12250639
Reader, J. R. (2017). Theology and new materialism: Spaces of faithful dissent. Basingstoke, United Kingdom: Palgrave Macmillan. https://link.springer.com/book/10.1007/978-3-319-54511-0
Riascos, M., & Fernández, J. A. (2023). Conflictos territoriales e interculturales en el suroccidente colombiano: el caso del Consejo Comunitario de la comunidad negra de Citronela y el Cabildo Indígena de Nonandur. Revista Austral de Ciencias Sociales, 45, 23-40. https://doi.org/10.4206/rev.austral.cienc.soc.2023.n45-02
Risager, K. (2025). Critical interculturality in a global perspective A matter of geopolitical position, sociocultural nexus, and existential relevance. En F. Dervin (Ed.), The Routledge Handbook of Critical Interculturality in Communication and Education Routledge. https://doi.org/10.4324/9781003513940
Savin, M. (2020). Learning ecologies. En Barnett, R., y Jackson, N. (Eds.). Ecologies for learning and practice: Emerging ideas, sightings and possibilities. (pp. 46 -60) Routledge.
https://doi.org/10.4324/9781351020268
Solón, P. (2016). ¿Es posible el vivir bien? Fundación Solón. https://base.socioeco.org/docs/213302.pdf
Tubino, F. (2019) La interculturalidad Crítica latinoamericana proyecto de justicia. Segundo (II) Congreso internacional de la organización de la Universidad Católica de América latina (ODUCAL)
https://forhistiur.net/2019-03-tubino/
Uruñuela, P. M. (2018). La metodología del aprendizaje-servicio: Aprender mejorando el mundo. Narcea. https://aprendizajeservicio.upm.es/recursos/recursos-bibliograficos/la-metodologia-del-aprendizaje-servicio-aprender-mejorando-el-mundo/
Villareal, H. (2020). Historia de la educación en el Movimiento indígena del Cauca: Propuestas, Desarrollos y desafíos [tesis doctoral, Universidad Autónoma de Madrid]. https://bit.ly/3tCKo9V
Walsh, C. (2012). Interculturalidad crítica y (de)colonialidad: Ensayos desde Abya Yala. Ediciones Abya-Yala. https://abyayala.org.ec/producto/interculturalidad-critica-y-decolonialidad-pdf/
Zenobia Chan & Simone Ho (2019) Good and bad practices in rubrics: the perspectives of students and educators. Assessment & Evaluation in Higher Education, 44:4, 533-545.
https:/dx.doi.org/10.1080/02602938.2018.1522528
Zubiría Samper, J. de. (2014). Los modelos pedagógicos: Hacia una pedagogía dialogante (4ª ed.). Editorial Magisterio: Instituto Alberto Merani. https://www.perlego.com/book/2517731/los-modelos-pedaggicos-hacia-una-pedagoga-dialogante
Bateson, G. (1972). Steps to an ecology of mind: Collected essays in anthropology, psychiatry, evolution, and epistemology. Chicago, IL: University of Chicago Press. https://ejcj.orfaleacenter.ucsb.edu/wp-content/uploads/2017/06/1972.-Gregory-Bateson-Steps-to-an-Ecology-of-Mind.pdf
Batlle Suñer, R. (2020). Aprendizaje-servicio: compromiso social en acción. Santillana Educación.https://www.miteco.gob.es/es/ceneam/recursos/pag-web/guia-practica-aprendizaje-servicio.html
Comisión Interamericana de Derechos Humanos. (2019, 20 de diciembre). CIDH presenta el informe sobre la situación de personas defensoras de derechos humanos y líderes sociales en Colombia. Organización de los Estados Americanos. https://www.oas.org/es/cidh/prensa/comunicados/2019/330.asp
Darder, A., Hernández, K., Lam, K. D., y Baltodano, M. (Eds.). (2024). The Critical Pedagogy Reader (4ª ed.). Routledge. https://doi.org/10.4324/9781003286080
Dasli, M. (2025). Critical pedagogy, deconstruction and the promises of interculturality . En F. Dervin (Ed.), The Routledge Handbook of Critical Interculturality in Communication and Education Routledge. https://doi.org/10.4324/9781003513940
De Sousa Santos, B. (2022). Para descolonizar Occidente: Más allá del pensamiento abismal. Prometeo Libros. https://artes.unc.edu.ar/files/boaventura2.pdf
Fayad, J. (2021). Otras educaciones y pedagogías ancestrales: etnoeducación, educación intercultural y educación propia. Praxis pedagógica, 21(30), 268-287.
DOI:10.26620/uniminuto.praxis.21.30.2021.268-287
Fattor e, Natalia (2007), Vicios y virtudes de la pedagogía tradicional. Una revisión del vínculo pedagogía-tradición en tiempos postradicionales, Tesis de Maestría, Entre Ríos (Argentina), Universidad Nacional de Entre Ríos.
https://rephip.unr.edu.ar/server/api/core/bitstreams/35f4c090-a307-4a29-99db-35475b768ac4/content
Gibson, J. J. (2015). The ecological approach to visual perception (Classic ed.). Psychology Press. (Obra original publicada en 1979). file:///C:/Users/acer/Downloads/9781315740218_previewpdf.pdf
Guattari, F. (2000). The three ecologies (I. Pindar & P. Sutton, Trans.). New Brunswick, NJ: The Athlone Press. https://ia601604.us.archive.org/17/items/laibach-neue-slowenische-kunst/felix-guattari-the-three-ecologies.pdf
Lang, M. (2022). El buen vivir como práctica territorial. Construir una vida más justa y sostenible a través de la interculturalidad. Ciencia de la Sostenibilidad, 17, 1287–1299. https://doi.org/10.1007/s11625-022-01130-1
Lave, J., y Wenger, E. (1991). Situated learning: Legitimate peripheral participation. Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/CBO9780511815355
Lee, A., Poch, R., O’Brien, M. K., & Solheim, C. (2017). Teaching interculturally: A framework for integrating disciplinary knowledge and intercultural development. Stylus Publishing. https://doi.org/10.4324/9781003447399
Martínez-Usarralde, M. J. (2014). Otras metodologías son posibles... Y necesarias. Cuando la Cooperación al Desarrollo encontró al ApS (Aprendizaje Servicio). En Universidad y cooperación al desarrollo. Contribuciones de las Universidades al desarrollo humano. Universitat de València. Recuperado de
https://www.researchgate.net/publication/282856795
Martínez-Usarralde, M. J., y Chiva-Bartoll, O. (2018). Cuando el aprendizaje-servicio crítico abre la ventana al desarrollo de nuevas capacidades. Recuperado de https://www.researchgate.net/publication/328497111
Milani, M (2019). Pedagogía e competenza interculturale: implicazioni per l’educazione. Encyclopaideia – Journal of Phenomenology and Education. Vol.23 n.54.
https://encp.unibo.it/article/view/9494.
Niemeyer, B. (2006). El aprendizaje situado: una oportunidad para escapar del enfoque del déficit. Revista de Educación, (341), 105–124.
https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2165128&utm_source=chatgpt.com
Ortiz Ocaña, A. (2024). Modelos y enfoques pedagógicos. Las teorías del aprendizaje aplicadas a la elaboración del modelo pedagógico de la escuela (2ª ed.). https://edicionesdelau.com/
Quijano, A. (2024). Foundational essays on the coloniality of power. W. D. Mignolo, R. Segato, & C. E. Walsh (Eds.). Duke University Press. https://www.jstor.org/stable/jj.12250639
Reader, J. R. (2017). Theology and new materialism: Spaces of faithful dissent. Basingstoke, United Kingdom: Palgrave Macmillan. https://link.springer.com/book/10.1007/978-3-319-54511-0
Riascos, M., & Fernández, J. A. (2023). Conflictos territoriales e interculturales en el suroccidente colombiano: el caso del Consejo Comunitario de la comunidad negra de Citronela y el Cabildo Indígena de Nonandur. Revista Austral de Ciencias Sociales, 45, 23-40. https://doi.org/10.4206/rev.austral.cienc.soc.2023.n45-02
Risager, K. (2025). Critical interculturality in a global perspective A matter of geopolitical position, sociocultural nexus, and existential relevance. En F. Dervin (Ed.), The Routledge Handbook of Critical Interculturality in Communication and Education Routledge. https://doi.org/10.4324/9781003513940
Savin, M. (2020). Learning ecologies. En Barnett, R., y Jackson, N. (Eds.). Ecologies for learning and practice: Emerging ideas, sightings and possibilities. (pp. 46 -60) Routledge.
https://doi.org/10.4324/9781351020268
Solón, P. (2016). ¿Es posible el vivir bien? Fundación Solón. https://base.socioeco.org/docs/213302.pdf
Tubino, F. (2019) La interculturalidad Crítica latinoamericana proyecto de justicia. Segundo (II) Congreso internacional de la organización de la Universidad Católica de América latina (ODUCAL)
https://forhistiur.net/2019-03-tubino/
Uruñuela, P. M. (2018). La metodología del aprendizaje-servicio: Aprender mejorando el mundo. Narcea. https://aprendizajeservicio.upm.es/recursos/recursos-bibliograficos/la-metodologia-del-aprendizaje-servicio-aprender-mejorando-el-mundo/
Villareal, H. (2020). Historia de la educación en el Movimiento indígena del Cauca: Propuestas, Desarrollos y desafíos [tesis doctoral, Universidad Autónoma de Madrid]. https://bit.ly/3tCKo9V
Walsh, C. (2012). Interculturalidad crítica y (de)colonialidad: Ensayos desde Abya Yala. Ediciones Abya-Yala. https://abyayala.org.ec/producto/interculturalidad-critica-y-decolonialidad-pdf/
Zenobia Chan & Simone Ho (2019) Good and bad practices in rubrics: the perspectives of students and educators. Assessment & Evaluation in Higher Education, 44:4, 533-545.
https:/dx.doi.org/10.1080/02602938.2018.1522528
Zubiría Samper, J. de. (2014). Los modelos pedagógicos: Hacia una pedagogía dialogante (4ª ed.). Editorial Magisterio: Instituto Alberto Merani. https://www.perlego.com/book/2517731/los-modelos-pedaggicos-hacia-una-pedagoga-dialogante
Copyright (c) 2025 Jhon Alexander Riveros Jiménez

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Esta obra está bajo licencia internacional Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-CompartirIgual 4.0.
 
							 
							



_18.09_.00_1.png)






 
 










